GöraEgetSkal

Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor från Stichting Webshop Keurmerk har fastställts i samråd med Konsumentföreningen och NTO inom ramen för Socialekonomiska rådets självregleringskoordineringsgrupp (CZ) och träder i kraft för Stichting Webshop Keurmerk från och med 1 juni 2014.

Dessa allmänna villkor kommer att användas av alla medlemmar i Stichting Webshop Keurmerk, med undantag för finansiella tjänster som avses i lagen om finansiell tillsyn och i den mån dessa tjänster övervakas av Finansinspektionen.

Innehållsförteckning:

Artikel 1 - Definitioner

Artikel 2 - Företagarens identitet

Artikel 3 - Tillämplighet

Artikel 4 - Erbjudandet

Artikel 5 - Avtalet

Artikel 6 - Ångerrätt

Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under ångerfristen

Artikel 8 - Utövande av ångerrätten av konsumenten och kostnader därför

Artikel 9 - Företagarens skyldigheter vid ångrat köp

Artikel 10 - Undantag från ångerrätt

Artikel 11 - Priset

Artikel 12 - Efterlevnad och extra garanti

Artikel 13 - Leverans och utförande

Artikel 14 - Löpande transaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning

Artikel 15 - Betalning

Artikel 16 - Klagomålsförfarande

Artikel 17 - Tvister

Artikel 18 - Branschgaranti

Artikel 19 - Ytterligare eller avvikande bestämmelser

Artikel 20 - Ändring av de allmänna villkoren Stichting Webshop Keurmerk

 

ARTIKEL 1 - DEFINITIONER

I dessa villkor gäller följande definitioner:

1. Tilläggsavtal: ett avtal genom vilket konsumenten förvärvar produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster i samband med ett distansavtal och dessa varor, digitalt innehåll och/eller tjänster levereras av företagaren eller av en tredje part på grundval av ett avtal mellan den tredje parten och företagaren;

2. Ångerfrist: den period inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;

3. Konsument: den fysiska person som inte agerar för ändamål som rör hans handel, verksamhet, hantverk eller yrkesverksamhet;

4. Dag: kalenderdag;

5. Digitalt innehåll: data som produceras och levereras i digital form;

6. Löpande avtal: ett avtal som sträcker sig till regelbunden leverans av varor, tjänster och/eller digitalt innehåll under en viss period;

7. Varaktigt medium: varje verktyg - inklusive e-post - som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information riktad till honom personligen på ett sätt som tillåter framtida konsultation eller användning under en period som är anpassad till det syfte för vilket informationen är avsedd, och som tillåter oförändrad återgivning av den lagrade informationen;

8. Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att avstå från distansavtalet inom ångerfristen;

9. Företagare: den fysiska eller juridiska person som är medlem i Stichting Webshop Keurmerk och erbjuder produkter, (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster till konsumenter på distans;

10. Distansavtal: ett avtal som ingås mellan företagaren och konsumenten inom ramen för ett organiserat system för distansförsäljning av produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster, varvid exklusiv eller delvis användning görs av en eller flera tekniker för distanskommunikation fram till och med ingåendet av avtalet;

11. Standardblankett för ångring: den europeiska standardblanketten för ångring som ingår i bilaga I till dessa villkor;

12. Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal, utan att konsumenten och företagaren behöver träffas i samma rum samtidigt;

 

ARTIKEL 2 - FÖRETAGARENS IDENTITET

Företagarens namn: CustomCommerce BV.

Företags- och besöksadress: Gonnetstraat 26 2011KA Haarlem, NL

E-postadress: privacy@customcommerce.nl

Handelskammarens nummer: 89295781

Momsregistreringsnummer: 476796716

 

ARTIKEL 3 - TILLÄMPLIGHET

1. Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för varje distansavtal som ingås mellan företagaren och konsumenten.

2. Innan distansavtalet ingås kommer texten i dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt kommer företagaren att innan distansavtalet ingås ange på vilket sätt de allmänna villkoren kan ses hos företagaren och att de kommer att skickas kostnadsfritt så snart som möjligt på konsumentens begäran.

3. Om distansavtalet ingås elektroniskt kan, utan hinder av föregående stycke och innan distansavtalet ingås, texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett enkelt sätt på ett varaktigt medium. Om detta inte är rimligt möjligt kommer det innan distansavtalet ingås att anges var de allmänna villkoren kan ses elektroniskt och att de kommer att skickas kostnadsfritt på konsumentens begäran elektroniskt eller på annat sätt.

4. I händelse av att specifika produkt- eller tjänstevillkor också gäller utöver dessa allmänna villkor, gäller andra och tredje styckena på motsvarande sätt och konsumenten kan alltid åberopa den tillämpliga bestämmelsen som är mest fördelaktig för honom i händelse av motstridiga villkor.

 

ARTIKEL 4 - ERBJUDANDET

1. Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor kommer detta att uttryckligen anges i erbjudandet.

2. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de erbjudna produkterna, digitalt innehåll och/eller tjänster. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en korrekt bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om företagaren använder bilder är dessa en sann representation av de erbjudna produkterna, tjänsterna och/eller digitala innehållet. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte företagaren.

3. Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till accepterandet av erbjudandet.

 

ARTIKEL 5 - AVTALET

1. Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, i det ögonblick konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de angivna villkoren.

2. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt bekräftar företagaren omedelbart mottagandet av accepterandet av erbjudandet elektroniskt. Så länge mottagandet av denna accept inte har bekräftats av företagaren kan konsumenten häva avtalet.

3. Om avtalet ingås elektroniskt kommer företagaren att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer företagaren att iaktta lämpliga säkerhetsåtgärder.

4. Företagaren kan - inom rättsliga ramar - informera sig om huruvida konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, samt alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren har goda skäl att inte ingå avtalet baserat på denna undersökning har han rätt att vägra en beställning eller begäran med skäl eller att koppla särskilda villkor till utförandet.

5. Företagaren kommer att skicka följande information till konsumenten tillsammans med produkten, tjänsten eller det digitala innehållet, skriftligt eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på ett varaktigt medium:

a. besöksadressen till företagarens affärslokal dit konsumenten kan vända sig med klagomål;

b. villkoren under vilka och sättet på vilket konsumenten kan använda sig av ångerrätten, eller en tydlig redogörelse om undantag från ångerrätten;

c. informationen om garantier och befintlig service efter köp;

d. priset inklusive alla skatter på produkten, tjänsten eller det digitala innehållet; i förekommande fall leveranskostnaderna; och betalningsmetoden, leverans eller utförande av distansavtalet;

e. kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en varaktighet på mer än ett år eller är på obestämd tid;

f. om konsumenten har ångerrätt, standardblanketten för ångring.

6. Vid ett löpande avtal gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.

 

ARTIKEL 6 - ÅNGERRÄTT

För produkter:

1. Konsumenten kan häva ett avtal avseende köp av en produkt under en ångerfrist på minst 14 dagar utan att ange skäl. Företagaren får fråga konsumenten om anledningen till ångringen, men inte tvinga honom att ange sitt/sina skäl.

2. Ångerfristen som avses i punkt 1 börjar dagen efter att konsumenten, eller en tredje part som utsetts i förväg av konsumenten, som inte är transportören, har mottagit produkten, eller:

a. om konsumenten har beställt flera produkter i samma beställning: dagen då konsumenten, eller en tredje part som utsetts av honom, har mottagit den sista produkten. Företagaren kan, förutsatt att han tydligt har informerat konsumenten före beställningsprocessen, vägra en beställning av flera produkter med olika leveranstider.

b. om leveransen av en produkt består av flera försändelser eller delar: dagen då konsumenten, eller en tredje part som utsetts av honom, har mottagit den sista försändelsen eller den sista delen;

c. för avtal om regelbunden leverans av produkter under en viss period: dagen då konsumenten, eller en tredje part som utsetts av honom, har mottagit den första produkten.

För tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium:

3. Konsumenten kan häva ett tjänsteavtal och ett avtal om leverans av digitalt innehåll som inte har levererats på ett fysiskt medium under minst 14 dagar utan att ange skäl. Företagaren får fråga konsumenten om anledningen till ångringen, men inte tvinga honom att ange sitt/sina skäl.

4. Ångerfristen som avses i punkt 3 börjar dagen efter ingåendet av avtalet.

Förlängd ångerfrist för produkter, tjänster och digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium vid utebliven information om ångerrätt:

5. Om företagaren inte har försett konsumenten med den lagligt erforderliga informationen om ångerrätten eller standardblanketten för ångring, upphör ångerfristen tolv månader efter utgången av den ursprungliga ångerfristen som fastställts i enlighet med tidigare stycken i denna artikel.

6. Om företagaren har försett konsumenten med den information som avses i föregående stycke inom tolv månader efter startdatumet för den ursprungliga ångerfristen, upphör ångerfristen 14 dagar efter den dag då konsumenten fick den informationen.

 

ARTIKEL 7 - KONSUMENTENS SKYLDIGHETER UNDER ÅNGERFRISTEN

1. Under ångerfristen kommer konsumenten att hantera produkten och förpackningen med omsorg. Han kommer endast att packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. Utgångspunkten här är att konsumenten endast får hantera och inspektera produkten som han skulle få göra i en butik.

2. Konsumenten är endast ansvarig för värdeminskning på produkten som är resultatet av hantering av produkten på ett sätt som går utöver vad som är tillåtet i punkt 1.

3. Konsumenten är inte ansvarig för värdeminskning på produkten om företagaren inte har försett honom med all lagligt erforderlig information om ångerrätten före eller vid ingåendet av avtalet.

 

ARTIKEL 8 - UTÖVANDE AV ÅNGERRÄTTEN AV KONSUMENTEN OCH KOSTNADER DÄRFÖR

1. Om konsumenten använder sig av sin ångerrätt rapporterar han detta inom ångerfristen genom standardblanketten för ångring eller på annat otvetydigt sätt till företagaren.

2. Så snart som möjligt, men inom 14 dagar från dagen efter den anmälan som avses i punkt 1, returnerar konsumenten produkten eller överlämnar den till (en auktoriserad representant för) företagaren. Detta är inte nödvändigt om företagaren har erbjudit sig att hämta produkten själv. Konsumenten har i varje fall iakttagit returperioden om han returnerar produkten innan ångerfristen har löpt ut.

3. Konsumenten returnerar produkten med alla levererade tillbehör, om rimligt möjligt i originalskick och förpackning, och i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som tillhandahålls av företagaren.

4. Risken och bevisbördan för korrekt och snabbt utövande av ångerrätten ligger hos konsumenten.

5. Konsumenten bär de direkta kostnaderna för att returnera produkten. Om företagaren inte har rapporterat att konsumenten måste bära dessa kostnader eller om företagaren anger att han själv kommer att bära kostnaderna behöver konsumenten inte bära kostnaderna för retur.

6. Om konsumenten ångrar sig efter att först uttryckligen ha begärt att utförandet av tjänsten eller leveransen av gas, vatten eller el som inte är färdig för försäljning i en begränsad volym eller specifik kvantitet ska börja under ångerfristen, är konsumenten skyldig företagaren ett belopp som står i proportion till den del av skyldigheten som företagaren har uppfyllt vid tidpunkten för ångringen, jämfört med fullständig uppfyllelse av skyldigheten.

7. Konsumenten bär inga kostnader för utförandet av tjänster eller leverans av vatten, gas eller el som inte är färdig för försäljning i en begränsad volym eller kvantitet, eller för leverans av fjärrvärme, om:

a. företagaren inte har försett konsumenten med den lagligt erforderliga informationen om ångerrätten, återbetalning av kostnader vid ångring eller standardblanketten för ångring, eller;

b. konsumenten inte uttryckligen har begärt att utförandet av tjänsten eller leveransen av gas, vatten, el eller fjärrvärme ska påbörjas under ångerfristen.

8. Konsumenten bär inga kostnader för fullständig eller delvis leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium, om:

a. han inte uttryckligen har samtyckt före leveransen till att påbörja uppfyllandet av avtalet före utgången av ångerfristen;

b. han inte har erkänt att han förlorar sin ångerrätt när han ger sitt tillstånd; eller

c. företagaren har underlåtit att bekräfta detta uttalande från konsumenten.

9. Om konsumenten använder sig av sin ångerrätt upplöses alla tilläggsavtal enligt lag.

 

ARTIKEL 9 - FÖRETAGARENS SKYLDIGHETER VID ÅNGRAT KÖP

1. Om företagaren gör anmälan om ångring av konsumenten möjlig elektroniskt skickar han en bekräftelse på mottagandet omedelbart efter mottagandet av denna anmälan.

2. Företagaren återbetalar alla betalningar från konsumenten, inklusive eventuella leveranskostnader som företagaren debiterat för den returnerade produkten, utan dröjsmål men inom 14 dagar efter den dag då konsumenten meddelar honom om ångringen. Om inte företagaren erbjuder sig att hämta produkten själv kan han vänta med återbetalning tills han har mottagit produkten eller tills konsumenten visar att han har returnerat produkten, beroende på vad som kommer först.

3. Företagaren använder samma betalningsmetod för återbetalning som konsumenten har använt, såvida inte konsumenten samtycker till en annan metod. Återbetalningen är kostnadsfri för konsumenten.

4. Om konsumenten har valt en dyrare leveransmetod än den billigaste standardleveransen behöver företagaren inte återbetala de extra kostnaderna för den dyrare metoden.

 

ARTIKEL 10 - UNDANTAG FRÅN ÅNGERRÄTT

Företagaren kan undanta följande produkter och tjänster från ångerrätten, men endast om företagaren tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone i tid för ingåendet av avtalet:

1. Produkter eller tjänster vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden över vilka företagaren inte har någon kontroll och som kan inträffa inom ångerperioden;

2. Avtal som ingås under en offentlig auktion. En offentlig auktion innebär en försäljningsmetod där produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster erbjuds av företagaren till konsumenten som är personligen närvarande eller ges möjlighet att vara personligen närvarande på auktionen, under ledning av en auktionsförrättare, och där den framgångsrika budgivaren är skyldig att köpa produkterna, det digitala innehållet och/eller tjänsterna;

3. Tjänsteavtal, efter fullständigt utförande av tjänsten, men endast om:

a. utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande; och

b. konsumenten har förklarat att han förlorar sin ångerrätt när företagaren har fullständigt utfört avtalet;

4. Tjänsteavtal för tillhandahållande av boende, om avtalet föreskriver ett specifikt datum eller en specifik period för utförande och annat än för bostadsändamål, varutransport, biluthyrningstjänster och catering;

5. Avtal som avser fritidsaktiviteter, om avtalet föreskriver ett specifikt datum eller en specifik period för utförande;

6. Produkter som tillverkas enligt konsumentens specifikationer, som inte är prefabricerade och som tillverkas på grundval av ett individuellt val eller beslut av konsumenten, eller som tydligt är avsedda för en specifik person;

7. Produkter som snabbt förstörs eller har begränsad hållbarhet;

8. Förseglade produkter som inte är lämpliga för retur av hälsoskydds- eller hygieniska skäl och vars försegling har brutits efter leverans;

9. Produkter som efter leverans på grund av sin natur är oåterkalleligt blandade med andra produkter;

10. Alkoholhaltiga drycker vars pris har överenskommits vid ingåendet av avtalet, men vars leverans endast kan ske efter 30 dagar, och vars faktiska värde beror på fluktuationer på marknaden över vilka företagaren inte har någon kontroll;

11. Förseglade ljud-, videoinspelningar och datorprogramvara, vars försegling har brutits efter leverans;

12. Tidningar, tidskrifter eller magasin, med undantag för prenumerationer på dessa;

13. Leverans av digitalt innehåll annat än på ett fysiskt medium, men endast om:

a. utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande; och

b. konsumenten har förklarat att han därmed förlorar sin ångerrätt.

 

ARTIKEL 11 - PRISET

1. Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, förutom prisändringar till följd av ändringar i momssatser.

2. Till skillnad från föregående stycke kan företagaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och över vilka företagaren inte har någon kontroll, med rörliga priser. Detta beroende av fluktuationer och det faktum att eventuella angivna priser är riktvärden anges i erbjudandet.

3. Prishöjningar inom 3 månader efter ingåendet av avtalet är endast tillåtna om de är resultatet av lagstadgade regler eller bestämmelser.

4. Prishöjningar från 3 månader efter ingåendet av avtalet är endast tillåtna om företagaren har föreskrivit detta och:

a. de är resultatet av lagstadgade regler eller bestämmelser; eller

b. konsumenten har befogenhet att säga upp avtalet med verkan från den dag då prishöjningen träder i kraft.

5. De priser som anges i erbjudandet av produkter eller tjänster inkluderar moms.

 

ARTIKEL 12 - EFTERLEVNAD AV AVTAL OCH EXTRA GARANTI

1. Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på sundhet och/eller användbarhet och de lagliga bestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter som finns på dagen för ingåendet av avtalet. Om överenskommet garanterar företagaren också att produkten är lämplig för annat än normal användning.

2. En extra garanti som tillhandahålls av företagaren, hans leverantör, tillverkare eller importör begränsar aldrig de lagliga rättigheter och anspråk som konsumenten kan hävda mot företagaren på grundval av avtalet om företagaren har misslyckats med att uppfylla sin del av avtalet.

3. Extra garanti innebär varje åtagande från företagaren, hans leverantör, importör eller producent där han beviljar konsumenten vissa rättigheter eller anspråk som går utöver vad han är juridiskt skyldig att göra i händelse av att han har misslyckats med att uppfylla sin del av avtalet.

 

ARTIKEL 13 - LEVERANS OCH UTFÖRANDE

1. Företagaren kommer att ta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av beställningar av produkter och vid bedömning av ansökningar om tillhandahållande av tjänster.

2. Leveransplatsen är den adress som konsumenten har meddelat företagaren.

3. Med iakttagande av vad som anges om detta i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företagaren att utföra accepterade beställningar skyndsamt men senast inom 30 dagar, såvida inte en annan leveransperiod har överenskommits. Om leveransen är försenad, eller om en beställning inte kan eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att meddelas om detta senast 30 dagar efter att ha lagt beställningen. I så fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad och rätt till eventuell ersättning.

4. Efter hävning i enlighet med föregående stycke kommer företagaren omedelbart att återbetala det belopp som konsumenten betalat.

5. Risken för skada och/eller förlust av produkter vilar på företagaren fram till leveranstillfället till konsumenten eller en förut utsedd representant som meddelats företagaren, såvida inte annat uttryckligen överenskommits.

 

ARTIKEL 14 - LÖPANDE TRANSAKTIONER: VARAKTIGHET, UPPSÄGNING OCH FÖRLÄNGNING

Uppsägning:

1. Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

2. Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts för en bestämd period och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst mot slutet av den bestämda perioden med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

3. Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i de föregående styckena:

- när som helst och inte begränsas till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;

- åtminstone på samma sätt som de ingicks av honom;

- alltid med samma uppsägningstid som företagaren har föreskrivit för sig själv.

Förlängning:

4. Ett avtal som har ingåtts för en bestämd period och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte automatiskt förlängas eller förnyas för en bestämd period.

5. Till skillnad från föregående stycke kan ett avtal som har ingåtts för en bestämd period och som sträcker sig till regelbunden leverans av dagstidningar och veckotidningar och tidskrifter automatiskt förlängas för en bestämd period på upp till tre månader, om konsumenten kan säga upp detta förlängda avtal mot slutet av förlängningen med en uppsägningstid på högst en månad.

6. Ett avtal som har ingåtts för en bestämd period och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast automatiskt förlängas på obestämd tid om konsumenten får säga upp när som helst med en uppsägningstid på högst en månad. Uppsägningstiden är högst tre månader i händelse av att avtalet sträcker sig till regelbunden, men mindre än en gång per månad, leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter.

7. Ett avtal med begränsad varaktighet för regelbunden leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter i introduktionssyfte (prov- eller introduktionsprenumeration) fortsätter inte automatiskt och upphör automatiskt efter prov- eller introduktionsperioden.

Varaktighet:

8. Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år kan konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte rimlighet och rättvisa motsätter sig uppsägning före utgången av den överenskomna varaktigheten.

 

ARTIKEL 15 - BETALNING

1. I den mån inte annat överenskommits i avtalet eller ytterligare villkor måste de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 14 dagar efter början av ångerfristen, eller i avsaknad av en ångerfrist inom 14 dagar efter ingåendet av avtalet. Vid ett avtal om att tillhandahålla en tjänst börjar denna period dagen efter att konsumenten har fått bekräftelse på avtalet.

2. Vid försäljning av produkter till konsumenter får konsumenten aldrig i allmänna villkor åläggas förskottsbetalning på mer än 50%. När förskottsbetalning har föreskrivits kan konsumenten inte hävda några rättigheter angående utförandet av beställningen eller tjänsten/tjänsterna i fråga innan den föreskrivna förskottsbetalningen har gjorts.

3. Konsumenten har skyldighet att omedelbart rapportera felaktigheter i tillhandahållna eller angivna betalningsuppgifter till företagaren.

4. Om konsumenten inte uppfyller sin/sina betalningsskyldighet(er) i tid, efter att han har informerats av företagaren om den sena betalningen och företagaren har beviljat konsumenten en period på 14 dagar för att fortfarande uppfylla sina betalningsskyldigheter, efter underlåtenhet att betala inom denna 14-dagarsperiod, utgår lagstadgad ränta på det belopp som fortfarande är skyldigt och företagaren har rätt att debitera de utomrättsliga inkassokostnader som han ådragit sig. Dessa inkassokostnader uppgår till högst: 15% på utestående belopp upp till 2 500 €; 10% på de följande 2 500 € och 5% på de följande 5 000 € med ett minimum på 40 €. Företagaren kan avvika från de angivna beloppen och procentsatserna till förmån för konsumenten.

 

ARTIKEL 16 - KLAGOMÅLSFÖRFARANDE

1. Företagaren har ett tillräckligt offentliggjort klagomålsförfarande och hanterar klagomålet i enlighet med detta klagomålsförfarande.

2. Klagomål om utförandet av avtalet måste lämnas in till företagaren fullständigt och tydligt beskrivet inom rimlig tid efter att konsumenten har upptäckt bristerna.

3. Klagomål som lämnas in till företagaren besvaras inom en period på 14 dagar beräknat från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre behandlingstid kommer företagaren att svara inom perioden på 14 dagar med ett mottagningsmeddelande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.

4. Ett klagomål om en produkt, tjänst eller företagarens service kan också lämnas in via ett klagomålsformulär på konsumentsidan på webbplatsen för Stichting Webshop Keurmerk (http://keurmerk.info/Home/MisbruikOfKlacht). Klagomålet skickas sedan till både den berörda företagaren och Stichting Webshop Keurmerk.

5. Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse inom rimlig tid eller inom 3 månader efter inlämnandet av klagomålet uppstår en tvist som är föremål för tvistlösningsförfarandet.

 

ARTIKEL 17 - TVISTER

1. Avtal mellan företagaren och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller för styrs uteslutande av nederländsk lag.

2. Tvister mellan konsumenten och företagaren om bildandet eller utförandet av avtal med avseende på produkter och tjänster som ska levereras eller har levererats av denna företagare kan, med iakttagande av vad som anges nedan, lämnas in till Webshop-tvistkommittén av både konsumenten och företagaren, P.O. Box 90600, 2509 LP i Haag (www.sgc.nl).

3. En tvist kommer endast att hanteras av tvistkommittén om konsumenten först har lämnat in sitt klagomål till företagaren inom rimlig tid.

4. Tvisten måste lämnas in skriftligt till tvistkommittén senast tolv månader efter att tvisten uppstod.

5. Om konsumenten vill lämna in en tvist till tvistkommittén är företagaren bunden av detta val. Om företagaren vill göra det måste konsumenten skriftligt ange inom fem veckor efter en skriftlig begäran från företagaren om han också önskar detta eller om han vill att tvisten ska hanteras av behörig domstol. Om företagaren inte hör konsumentens val inom femveckorsperioden har företagaren rätt att lämna in tvisten till behörig domstol.

6. Tvistkommittén fattar beslut enligt de villkor som anges i tvistkommitténs föreskrifter (http://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2701/webshop). Tvistkommitténs beslut fattas genom bindande rådgivning.

7. Tvistkommittén kommer inte att hantera en tvist eller kommer att avbryta hanteringen om företagaren har beviljats betalningsanstånd, har gått i konkurs eller faktiskt har upphört sin affärsverksamhet innan en tvist har hanterats av kommittén vid förhandlingen och ett slutligt beslut har fattats.

8. Om, utöver Webshop-tvistkommittén, en annan erkänd tvistkommitté ansluten till Stiftelsen för konsumenttvistkommittéer (SGC) eller Finansiella tjänster klagomålsinstitutet (Kifid) är behörig, är Stichting Webshop Keurmerk-tvistkommittén företrädesvis behörig för tvister som främst rör metoden för distansförsäljning eller tillhandahållande av tjänster. För alla andra tvister, den andra erkända tvistkommittén ansluten till SGC eller Kifid.

 

ARTIKEL 18 - BRANSCHGARANTI

1. Stichting Webshop Keurmerk garanterar efterlevnad av de bindande råden från Stichting Webshop Keurmerk-tvistkommittén av sina medlemmar, såvida inte medlemmen beslutar att lämna in det bindande rådet till domstol för granskning inom två månader efter avsändandet. Denna garanti återupptas om det bindande rådet har upprätthållits efter granskning av domstolen och domen som visar detta har blivit slutgiltig. Upp till ett maximalt belopp på 10 000 € per bindande råd betalas detta belopp till konsumenten av Stichting Webshop Keurmerk. För belopp som är större än 10 000 € per bindande råd betalas 10 000 € ut. För överskottet har Stichting Webshop Keurmerk en bästa ansträngningsskyldighet att säkerställa att medlemmen följer det bindande rådet.

2. Tillämpning av denna garanti kräver att konsumenten gör en skriftlig vädjan till Stichting Webshop Keurmerk och att han överför sitt anspråk mot företagaren till Stichting Webshop Keurmerk. Om anspråket mot företagaren uppgår till mer än 10 000 € erbjuds konsumenten att överföra sitt anspråk i den mån det överstiger beloppet 10 000 € till Stichting Webshop Keurmerk, varefter denna organisation kommer att begära betalning därav i domstol i eget namn och på egen bekostnad för tillfredsställelse till konsumenten.

 

ARTIKEL 19 - YTTERLIGARE ELLER AVVIKANDE BESTÄMMELSER

Ytterligare eller avvikande bestämmelser från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och måste registreras skriftligt eller på ett sådant sätt att de kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på ett varaktigt medium.

 

ARTIKEL 20 - ÄNDRING AV DE ALLMÄNNA VILLKOREN STICHTING WEBSHOP KEURMERK

1. Stichting Webshop Keurmerk kommer inte att ändra dessa allmänna villkor förutom i samråd med Konsumentföreningen.

2. Ändringar av dessa villkor är endast giltiga efter att de har publicerats på lämpligt sätt, med förståelsen att vid tillämpliga ändringar under en erbjudandeperiod kommer den bestämmelse som är mest fördelaktig för konsumenten att gälla.

Adress Stichting Webshop Keurmerk: Weteringschans 108 1017 XS Amsterdam

 

Bilaga I: Standardblankett för ångring

 

Standardblankett för ångring

(fyll i och returnera denna blankett endast om du vill ångra avtalet)

- Till: CustomCommerce BV.

Gonnetstraat 26

2011KA Haarlem

privacy@customcommerce.nl

 

- Jag/Vi* meddelar härmed att jag/vi* ångrar vårt avtal om försäljning av följande produkter: [produktindikation]*

leverans av följande digitala innehåll: [digital innehållsindikation]*

utförande av följande tjänst: [tjänsteindikation]*

 

- Beställd den*/mottagen den* [datum för beställning av tjänster eller mottagande av produkter]

- [Konsumentens/konsumenternas namn]

- [Konsumentens/konsumenternas adress]

- [Konsumentens/konsumenternas underskrift] (endast om denna blankett lämnas in på papper)

 

* Stryk det som inte gäller eller fyll i vad som gäller.